22/10 kåserte Inge Bø om de danske fiskekutterne som sommeren 1945 kom fra Esbjerg med matvarer til utdeling i Stavanger. Som takk fikk danskene med seg ved tilbake. Denne historien ble også vist i en utstilling i Kulturhuset. Jan K. Torgersen fortalte om, og viste bilder fra fiskerigruppens ekskursjon til Håstein for å se på hummerhyttene, spesielt familien Sivertsens hytte.

På julemøtet 10 /12 kåserte Gunnar Skadberg om “Mette Christine Zetlitz — en Stavangerkvinne med europeisk tilknytning” Arild Vøllestad delte advent-tanker med oss og tradisjonen tro hadde vi besøk av Stavanger Søemandsforenings shantykor.

Det har vært enkel servering utlodning og mye god “Tastadrøs” på alle møtene. I høst ble møtene flyttet til onsdag, og vi vil evaluere om dette er blitt en bedre møtedag.

BYDELSVANDRJNGENE: 22. mai startet i tunet hos Jan Eskeland. Den eldste bygningen er fra 1770 og var for familien Bertelsen i Stavanger. Vi fikk se kalesjekarjolen fra 1880, (som vil bli deponert i lagets landbrukssamling) og gårdsrnuseet. “Kalhaien” ( g.nr 29- br.nr17) er kanskje den eldste bygningen på Tasta. Huset på den tidligere husmannsplassen kan være fra 1750-årene. I kjelleren er det fjøs med 2 båser. Magnus Pedersen fortalte om plassen som hadde vært i familiens eie fra 1845. Vandringen ble avsluttet på vestsiden av Rustå, ved Eskelands vannresorvar- salamanderdammen — med utsikt langt ut i Nordsjøen.

28/8 startet vandringen på Tasta skole med Jan K .Torgersensom guide. Vi gikk gjennom området hvor Aasmund Ramsfjell, den første tomatdyrkeren i Rogaland bodde, forbi Henning Stokkes sveitserhus “Lunden” Ved Eskelandsbekken så vi restene etter en stor steindemning som ga vann til en kvern /kornmølle Skogen ble plantet av Olaus Eskeland omkring 1906. Det var kaffepause ved Eskelands naust og lenger fremme ligger steinmuren etter vaskehuset. Turen gikk videre til “Resi-naustet” og opp hvor Resigården og gravhaugene lå. En liten tur inn i Randaberg, forbi Holtas gård før turen ble avsluttet på Tastatorjå. 34 deltakere.

Til side 5.